Wat kunnen 100-jarigen en olympische atleten ons leren over voeding en beweging?

Yakult steunt Team Belgium op weg naar Tokio 2021

De krasse 100-jarigen in de “blue zone” Okinawa in Japan lijken op het eerste zicht weinig gemeen te hebben met onze Belgische atleten die zich voorbereiden op de Olympische Spelen in Tokio. En toch zijn er opvallende gelijkenissen qua levensstijl. Yakult sprak met atleten én experts en deelt nu een aantal van hun tips op vlak van voeding en beweging.

Yakult is onmiskenbaar verbonden met Japan. Het is ruim 85 jaar geleden dat de Japanse wetenschapper dr. Minoru Shirota het eerste flesje gefermenteerde zuiveldrank met de naam Yakult op de markt bracht. ​ Vijf jaar eerder slaagt hij erin een melkzuurbacterie te selecteren en te cultiveren die de darmen levend bereikt. Deze bacterie werd naar hem vernoemd: L. casei Shirota (LcS) en lag aan de basis van Yakult.

Historisch gezien is Yakult ook verbonden met de Olympische Spelen. Tijdens de Olympische Spelen ​ in Tokio in 1964, maakten mensen uit andere landen voor het eerst kennis met Yakult. Door de aanwezige topsporters werden toen maar liefst 1 miljoen flesjes Yakult gedronken. In datzelfde jaar zette Yakult zijn eerste stappen buiten Japan. In België duurde het nog tot 1995 vooraleer het drankje z’n intrede deed. Vandaag de dag is Yakult wereldwijd gekend en worden er dagelijks meer dan 40 miljoen flesjes Yakult gedronken.

Meer informatie over de geschiedenis van Yakult kan u hier vinden.

In aanloop naar de Olympische Spelen in Tokio ging Yakult na hoe atleten ​ van Team Belgium zich voorbereiden. Wat brengt zo’n olymische voorbereiding allemaal met zich mee?

Ook Dirk Van Tichelt, ex-olymische medaillewinnaar (Brons op de Spelen van 2016 in Rio De Janeiro) en huidige coach van de judoka junioren, gaf ons een inkijk in een olympische voorbereiding. Als coach deelt hij graag zijn kennis en ervaring op vlak van voeding met de jonge judoka’s. “Ik pleit vooral voor een gevarieerd voedingspatroon. Alleen dan hou je het vol.”

Ook sportdiëtiste Inge De Ridder beaamt dit. Met meer dan 25 jaar ervaring in (sport)voeding, eetstoornissen en leefstijlcoaching weet zij dat een gezond voedingspatroon best gevarieerd is. Door haar jarenlange samenwerking met topatleten van o.a. het Belgische zwemteam en het Belgische bobsleeteam weet ze niet alleen ​ perfect wat atleten best eten op de wedstrijddag, maar ook ervoor en erna. Want dat is minstens even belangrijk.

Yakult sprak ook met de Belgische Professor Michel Poulain. Hij ​ is één van de 3 ontdekkers van de “Blue Zones areas”, waaronder Okinawa in Japan. Hij legde ons uit waarom mensen in bepaalde gebieden zoals o.a. ​ het Japanse Okinawa beduidend langer leven. ​ Inwoners van Okinawa halen makkelijk 100 jaar en meer. Professor Poulain stelde vast dat ze allemaal matig en gevarieerd aten, met een focus op ​ lokale producten. Bovendien is bewegen – bijvoorbeeld wandelen - een vast onderdeel van hun dagelijkse routine. Net zoals topsporters “trainen” ze eigenlijk elke dag, maar dan minder intensief.

Waarom spreken we eigenlijk van “blue” zones? Waarom eten sommige topsporters wel 7 keer per dag? En hoe kan je je goede sportvoornemens wél volhouden?

Ontdek hier het antwoord van Professor Michel Poulain, sportdiëtiste Inge De Ridder en judoka Dirk Van Tichelt op deze vragen en meer.

www.yakult.be

Yakult COIB 26 mai.pptx

PPTX - 41 Mb

Perscontact:

Tania Platteeuw – Yakult Belgium

E. [email protected]

T. 02-524 20 92

Mieke Demeulenaere – PeppeRmint

E. [email protected]

Over Yakult

Yakult is een Japans voedingsbedrijf dat in 1935 werd opgericht door wetenschapper Dr. Minoru Shirota. Yakult is ondertussen verkrijgbaar in 40 landen en regio’s en en biedt drie soorten zuiveldranken aan in België : Yakult Original, Yakult Light en Yakult Plus. Wereldwijd worden er dagelijks 40 miljoen Yakult flesjes geconsumeerd. Het kleine flesje werd in 1995 in België geïntroduceerd en viert nu zijn 85ste verjaardag op de Japanse markt.

Yakult Belgium NV The Crescent Lenniksebaan 451, 1070 Brussel

www.yakult.be